Główną przeszkodą jaką napotykamy starając się zmierzyć lub przeprowadzić prognozę efektów jakie przyniesie wdrożenie strategii CRM jest fakt, iż część korzyści z tego płynących jest niepoliczalna. Utrudnia to stosowanie tradycyjnych miar, bazujących przede wszystkim na wartościach liczbowych. Poniższe zestawienie jest przykładem wartości policzalnych i niepoliczalnych przy projektach CRM:
| Policzalne | Niepoliczalne |
| Oszczędność kosztów | Satysfakcja klientów |
| Utrzymanie klientów | Lojalność klientów |
| Powtórne zakupy | Produktywność klientów i pracowników |
| Udział w rynku | Lojalność pracowników |
| Wskaźnik pozyskiwania klientów | Samodzielność pracowników |
| Wartość akcji | Pozycja lidera na rynku |
| Ostateczny wynik finansowy | Stabilność organizacyjna |
Tabela 1: Zestawienie wartości policzalnych i niepoliczalnych przy projektach CRM42
Jedne z najistotniejszych korzyści płynących z wdrożenia nowej strategii należą do kategorii wartości niepoliczalnych. Dlatego stosowane miary powinny pozwalać na ich uwzględnienie w rachunku zysków.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.