Zróżnicowanie rynków, na których działają współczesne firmy stawiają przed nimi duże wymagania. Odmienność środowisk poszczególnych przedsiębiorstw i wyzwań, którym muszą sprostać, wymaga odpowiedniego sposobu realizacji strategii CRM. Do praktyk godnych polecenia, zaobserwowanych w powyższych przykładach, zaliczyć można:
zaangażowanie w projekt i przekonanie do niego wszystkich przyszłych jego użytkowników,
planowanie i identyfikacja rzeczywistych potrzeb oraz szans firmy i uwzględnienie tych danych w procesie doboru aplikacji,
wdrażanie metodą „krok po kroku”, w pierwszej kolejności implementacja najbardziej potrzebnych i efektywnych modułów systemu,
jeżeli jest to możliwe – stosowanie programów pilotażowych,
dobór aplikacji o dużym stopniu elastyczności,
włączenie do zespołu projektowo-analitycznego najzdolniejszych pracowników, którzy będą w stanie poradzić sobie z nieoczekiwanymi problemami,
zadbanie, aby wdrożenie systemu nie zakłóciło procesów produkcyjnych/usługowych.
Każda firma napotyka inne trudności przy wdrożeniu nowej strategii, ich przezwyciężenie wymaga wysiłku całej organizacji, jednak jest to wysiłek, który się opłaca. Z raportu opracowanego przez firmę IDC41 wynika, że spośród firm, w których wdrożenia systemu CRM zakończyły się sukcesem, zwrot z inwestycji (ROI) wynosi od 16 do 1000%. Spośród przebadanych firm:
19% z nich wygenerowało ROI na poziomie 50% lub niższym,
52% osiągnęło ROI w przedziale od 51% do 500%,
30% przekroczyło granicę 500% jeżeli chodzi o zwrot z inwestycji.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.